معرفی بخش :
بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویجی در سال 1370 فعاليت خود را در زمینه تحقیقات اقتصادی در مجموعه تحقیقاتی زرقان آغاز نمود. با ادغام وزارت جهاد سازندگي و وزارت كشاورزي، بخش تحقيقات اقتصادي، اجتماعي و ترويجي از تلفيق گروه تحقيقات و بررسي مسائل روستايي سازمان جهاد سازندگي، واحد مطالعات و تحقيقات اقتصادي، اجتماعي مركز تحقيقات منابع طبيعي و امور دام و گروه بررسيهاي اقتصادي مرکز تحقیقات كشاورزي در سال 1382 شكل گرفت. با تشکیل بخش اقتصادی، اجتماعی و ترویجی، اهداف و حوزه کاری این بخش گستردهتر گردید و با گرایشهای تحقیقات اقتصادی، تحقیقات اجتماعی و تحقیقات ترویجی در زمينههاي اقتصادی، اجتماعی و ترویجی به فعالیت ادامه داد. در حال حاضر این بخش با دارا بودن 7 نفر عضو هیات علمی، با گرایشهای تحقیقاتی ذکر شده فعالیتهای پژوهشی خود را در کل استان فارس به مرحله اجرا در میآورد.
رسالت و اهداف بخش :
پژوهش، مطالعه و مشاوره با هدف:
· کشف و تحلیل واقعيتهای اقتصاد کشاورزی
· شناخت پتانسيلها و توانمنديها،
· تبیين چالشها، محدوديتها و نيازهاي منطقهاي و ملی
· ارائه مشاوره تخصصی به معاونتها و واحدهای مختلف سازمان جهادکشاورزی و ادرات وابسته
· ارتباط علمی با مراکز دانشگاهی استان از جمله دانشگاه شیراز، دانشگاه علمی کاربردی
· اجراي طرحهاي تحقيقاتي در زمینههای :
ارزيابي اقتصادي و اجتماعي طرحهاي تحقيقاتي، بازاریابی محصولات کشاورزی، اقتصاد تولید محصولات کشاورزی، تعیین آستانه اقتصادی فعالیتهای کشاورزی، اثربخشی فعالیتهای تحقیقاتی، مدیریت مزرعه، تعیین شاخصهای بهرهوری و کارایی، تحلیل سیاستها، یارانهها، فقر، رفاه، اقتصاد آب، سرمایهگذاری، اقتصاد مرتع، توسعه روستایی، تدوين و ارزيابي الگوهاي برنامهريزي آموزشي و ترويجي، تدوين رهيافتهاي ترويج منطقهاي و ملي.
راهبردها :
- تعامل سازنده علمی با دستگاههای اجرایی مرتبط با بخش کشاورزی در راستای اثربخشی هر جه بیشتر
- تعامل سازنده علمی با سایر بخشهای تحقیقاتی مرکز
- اهتمام جدی به فعالیت اعضای بخش در حوزه محققان معین
- اهتمام جدی به فعالیت اعضای بخش در طرح یاوران تولید
- تعامل سازنده علمی با مراکز علمی استانی و ملی
- ارتقای سطح ارتباط با نهادهای بالادستی استانی و ملی
- ارتقای کمی و کیفی دانش تخصصی اعضای بخش
- افزایش کمی و کیفی انتشارات بخش